Selvregulering for et bedre parforhold

I denne artikkelen fokuserer vi på individuelle bevissthets øvelser som kan gi et bedre liv for den enkelte og som vil gi vesentlige kvaliteter inn i parforholdet.

Gjør en bestemmelse om å redusere utnyttige og negative tanker og påfølgende tanke-produserte følelser slik at du får økt oppmerksomhets kapasitet til å se og oppleve livet, din kjære og naturen slik de utfolder seg i øyeblikket. Du kan oppnå en slik reduksjon av de uhensiktsmessige tankene ved å tillate, observere og gjennomskue tankene og de tanke-produserte følelsene når de oppstår. Det vil gi deg økt bevissthet om at du har mulighet til å gi slipp på disse unødvendige tanke-og følelsesmønstrene. 

Undersøk om du kan snu hverdagens irritasjoner til noe godt. Du kan gjøre en bestemmelse om at du ikke skal "argumentere mot" de hendelsene som oppstår når de jo allkevel er der. Det handler om å tillate og romme det som skjer fordi det som oftest ikke er selve utfordringen som er opprørende, men det at du selv legger opprørende "tanke-historier" på toppen av situasjonen. Denne praksis kan gi deg økt indre fredfullhet.

Den neste delen av din bevissthets praksis kan være å tillate din egen sårbarhet. La sårbare følelser være en del av ditt levende liv med lys og skygge. Men pass på at du ikke skaper din egen "lidelse" ved å legge en (over)reaksjon med negative tanker og dømming på toppen av den såre følelsen.

Disse metodene kan åpne opp for ditt sjeleliv der du større grad får kontakt med din essens og indre stillhet. Når du er i kontakt med din essens vil dine følelser, tanker, ord og handlinger bli mer essensielle. Det kan gjøre livet ditt enklere med gode ringvirkninger til parforholdet.

Vi har alle et stort handlingsrom til å påvirke vårt liv ved å erstatte mønstermessige over-reaksjoner* med oppmerksom nærvær i dagliglivets små og store utfordringer. Den eneste måten å få til et slikt  "ikke-reaktivt liv" er å bringe inn mer oppmerksomt nærvær i situasjonene - tillate en ekspandering av din awareness.

Lykke til!

*Eksempler på overreaksjoner eller reaktiv respons som skaper lidelse for deg selv og andre: aktiv aggresjon, passiv aggresjon ("øredøvende" taushet/tilbaketrekning), indre eller ytre dramatisering om å avslutte forholdet, forsterkende indre dramatisering som "legger sten til byrden".

 

Les mer om Det bevisste parforhold her:

 

Ønsker du hjelp til å forbedre kommunikasjonen i ditt parforhold?
Ta gjerne kontakt med oss for en prøvetime


Gjestehuset

 

Det å være menneske er som et gjestehus. Hver morgen en ny ankomst.

 

En glede, en depresjon, en smålighet, et øyeblikks nærvær kommer som en uventet gjest.

 

Ønsk dem alle velkommen og ta i mot dem alle! Selv om de er en flokk med skuffelser, som kraftfult feier huset ditt tomt for møbler.

 

Allikevel, behandle hver gjest ærefult. For han renser deg kan hende for å ta i mot nye gleder.

 

Den dystre tanken, skammen, ondskapen, møt dem ved døren leende og inviter dem inn.

 

Vær takknemlig for alle som kommer, fordi enhver har blitt sendt som en veisviser langt borte fra.

 

                                     Rumi