Problemer med nærhet og intimitet?

Med økt kontakt med deg selv, din kropp og dine følelser vil du lettere oppnå nærhet, kontakt og intimitet med din kjære. Det må være noen hjemme.
Sårbarheten er din viktigste intimitets-ressurs. Når du er i kontakt med din sårbarhet og viser deg selv for den andre vil du berøre din kjære.

Følelsen av nærhet og intimitet kan bare oppstå i øyeblikket. Det innebærer at vi trenger å øve på å være mer tilstede her og nå. Det kalles mindfullness-praksis eller  trening på oppmerksomt nærvær. Å være tilstede betyr at vi er i  kontakt med kroppen, pusten og sinnet vårt. Når vi på denne måten er tilstede kan vi oppnå nærende og kjærlighetsfulle møter.

Klar tilstedeværelse kjennetegnes med at vi er sansende tilstede og ikke er fanget av egne tanker, meninger, tolkninger, planlegging osv. Det er imidlertid slik at de fleste av oss støtter oss selv nettopp ved hjelp av planlegging, sortering, kontroll osv. Vi kaller det mental selvstøtte.

Siden tilstedeværelse her-og-nå per definisjon innebærer mer sansning og mindre tanker, vil den mentale selvstøtten reduseres når du er nærværende. Det fører til at nuet oppleves som skummelt og uforutsigbart.
Ja, den skumle uforutsigbarheten gjør at vi til og med stikker av fra de gode øyeblikkene ved å ”redde oss over til” til tankene.

For å lettere å kunne bli i nærværet er det derfor nyttig å trygge seg selv ved å erstatte den mentale selvstøtten med kroppslig selvstøtte. Det gjør vi ved å fokusere på kropp og pust: Kjenn at du sitter i stolen, kjenn håndflatene, opplev ro eller uro i kroppen eller legg merke til pustens rytme. Da selvstøtter du deg til å være i øyeblikket og det er nettopp øyeblikket som er nærhetens og intimitetens arena.

Når du på denne måten er i kontakt med din kropp, dine kroppsfornemmelser og pusten din, vil du lettere oppnå kontakt og intimitet med din kjære. Fordi det er noen hjemme. 

Dette gir deg også en mulighet til å oppleve at du er den som opplever denne kontakten med deg selv, og ikke lever i misforståelsen av at du er tankene dine.  Hvis du ønsker mer nærhet og intimitet til din nærmeste er det viktig å forstå hvem du er:

Jeg er min oppmerksomhet som, uten mening eller dømming, opplever det jeg ser, hører, smaker, lukter og kjenner i kroppen min. Jeg er også den som opplever tanker som kommer og går uten å bli fanget av dem. Jeg er den som opplever alt dette.

Din viktigst ressurs til nærhet og intimitet er din sårbarhet. Når du er i kontakt med din egen sårbarhet kommer du tett inn på deg selv og du vil umiddelbart berøre din kjære. 

Nærhet og intimitet er avhengig av livlighet. Ved økt oppmerksomhet i hverdagen, vil du erfare større livslyst og tilfredshet i de små ting og begivenheter: Ansiktet, øynene og kroppen til din kjære; smaken på maten du spiser, luktene i skogen, vannet mot huden når du dusjer.

Vi er alle nybegynnere når vi er i nuet. Akkurat dette øyeblikket har dere aldri opplevd før. Det er jomfruelig, nytt og uprøvd. Dere kan velge å gå inni dette øyeblikket med åpenhet og nysgjerrighet: Da kan dere sansende utforske det som oppstår når dere ser på hverandre akkurat nå.

Garanti: 5 sekunder med en slik kontakt og nærhet gir et "oss-avtrykk" som varer i mange timer.

 

Les mer om Kjærlighet - hvordan få gnisten tilbake i parforholdet her:

 

Ønsker du mer nærhet og intimitet i ditt parforhold?
Ta gjerne kontakt med oss for en prøvetime


Noe vi holdt igjen

Noe vi holdt igjen gjorde oss svake

inntil vi innså at det var oss selv

vi holdt borte i fra

vårt levende land,

og straks fant vi fred i overgivelsen

slik som vi er

vi ga oss selv fullstendig 

Robert Frost